Poslední měsíc byl ve světě automobilismu nesmírně plodný, ač tomu současná situace není úplně nakloněna. Nejzajímavější novinky přicházejí ze světa hyperaut, začneme tedy od největšího trháku…
Nové Bugatti!
Roku 2016 představilo Bugatti dosavadní vrchol
svého inženýrství – Chiron. Od té doby z továrny v Molsheimu vyrážela
jedna verze za druhou, vždy s o něco vyšší cenovkou. Chiron sport, Chiron
Pur Sport, Chiron Super Sport 300+, Centodieci a tak dále. Letos se ale Bugatti
vytasilo se zcela novým autem a opět dokazuje, že stále umí překvapit. Od
bezprecedentního výkonu, obaleného v bublině luxusu, se přesouváme na trať.
Nový model – Bugatti Bolide je okruhovou bestií té nejvyšší ligy. Zatím je ve
fázi testování, avšak podle simulací je odhadovaná doba pro zvládnutí kola na
Nürburgringu 5:23.1. – tím by se dostalo na druhé místo za Porsche 919 Hybrid,
a to s rozdílem pouhých 4 vteřin. Tato čísla jsou pozoruhodná, neboť na
rozdíl od zmiňovaného Porsche a od současného držitele druhé pozice Volkswagenu
ID.R, je Bugatti poháněno pouze spalovacím motorem, kdežto jeho protivníci
spoléhají na raketové zrychlení dodávané elektrickým pohonem. Bolide oproti
svým starším sourozencům výrazně zhubnul. I s šestnáctiválcovým motorem do
W váží pouhých 1240 kilogramů. Je tedy o 750 kilo lehčí než Chiron. Mezi další
zajímavá čísla patří také zrychlení, z nuly na sto se dostane za magické
2,17 vteřiny! Podle Bugatti se zvládne za 33,62 vteřiny rozjet až na 500 km/h a
opět zpomalit na nulu. Winkelmann a jeho tým už v minulosti dokázali, že
umí posunout hranice možností toho, co auto dokáže, a není důvod se domnívat,
že tentokrát tomu bude jinak.
Nový rekord?
U vysokých čísel ještě chvíli zůstaneme - 20.
října byl překonán dosavadní rekord, když se model Tuatara od americké značky
SSC prohnal poblíž Las Vegas rychlostí 508,73 km/h. Tím by o téměř 20 km/h
předehnal dosavadního držitele titulu nejrychlejší produkční auto světa, Chiron
Super Sport 300+. Má to ale pořádný háček. Při pokusu o rekord neproběhlo
nezávislé měření, a jediným důkazem tak zůstává video a údaje
z telemetrie. Dané záběry ale vzbudily velkou kontroverzi. Youtuber, který
vystupuje pod přezdívkou Shmee150, totiž vypustil do světa své vlastní video,
kde poukazuje na podezřelé nesrovnalosti. Pomocí několika bodů, které auto ve
videu míjí, spočítal, že auto dosáhlo zhruba 450 km/h, což je sice úctyhodné,
ale do rekordu to má opravdu daleko. Dále podložil tuto teorii pomocí výpočtu,
který pracuje se vzdáleností středových čar na silnici a přinesl obdobný
výsledek. Na stejné silnici vzniklo i podobné video s Koeniseggem Agera
RS, které lze s jízdou SSC Tuatara porovnat. I z něj vyplývá, že auto
nemohlo dosáhnout udávané rychlosti. Jerod Shelby, zakladatel společnosti,
k celé věci vydal krátké vyjádření, v němž prohlásil, že test se zopakuje
pod dohledem odborníků a pozval Shmeeho a několik dalších internetových tvůrců,
aby se akce zúčastnili. Nezbývá tedy než čekat, až pravda vyjde najevo.
Hummer is back!
I další zpráva přichází z Ameriky,
tentokrát z Mekky amerického automobilismu, z Detroitu. Společnost
General Motors oznámila, že po 10 letech obnovuje produkci vozidel značky
Hummer. Tato monstra se poprvé objevila v roce 1992, jako silniční verze
vozidla Humvee, které používala americká armáda při válce v Perském
zálivu. Typické pro ně byly obří rozměry a ohromné motory. Auta nebyla příliš
vhodná k žádnému účelu, ale jedno jim upřít nelze, byla velice nápadná. To
ovšem nestačilo k tomu, aby v roce 2010 GM nerozhodlo o ukončení
výroby z důvodu nízkých prodejů. Teď se ale Hummer vrací a skoro bychom ho
nepoznali. Burácení motoru V8 nahradí bzučení elektrického pohonu. Podobně jako
u Cybertrucku od Tesly je výkon enormní a zrychlení pro pick-up zcela atypické.
Celé vozidlo se snaží zvenku působit futuristickým dojmem a stejně tak
interiéru dominuje ohromný displej. Zajímavou vychytávkou, jež Hummer EV
odlišuje od konkurence, je tzv. krabí mód. Ten autu umožňuje jet téměř bokem.
Zda auto za něco stojí, se dozvíme už v půlce roku 2021, kdy má přijít na
americký trh. Cena bude začínat na 2,5 milionech českých korun, ale své zájemce
si jistě najde. Avšak, podobně jako u Cybertrucku, mnoho soudných lidí mezi
nimi nebude.
Konec svítící extáze
Co očekáváte, když si kupujete auto značky
Rolls-Royce? Nekompromisní pohodlí? Okázalý luxus? Výběr ze třiceti druhů
exotického dřeva na palubní desku a slonovinu na volantu? Nejspíše ano, ale
především se těšíte, že během jízdy budete na předku vozidla sledovat svého
malého andílka. Tato okřídlená dáma, jejíž vzletný název zní Spirit of Ecstasy,
se na vozech značky Rolls-Royce objevuje už od roku 1911. Za dobu své existence
se příliš nezměnila, ale zvlášť v moderní éře si ji mohli zákazníci nechat
vyrobit na míru. Volbě materiálu se meze téměř nekladly. V roce 2016 se
v nabídce automobilky objevila nová varianta, která se stala zvláště oblíbenou.
Možnost podsvícené sošky byla, především v noci, velmi výrazná. Jenže něco
takového si Evropská unie nemohla nechat líbit. Ta má ve zvyku vydávat mnohá
nařízení, týkající se aut, ze kterých automobilovým nadšencům padají vlasy.
Jedno z nich automobilkám zakazuje možnost podsvítit své logo, aby
nepůsobilo rušivým dojmem. Avšak například podsvícená přední maska vozu je
zcela korektní. Automobilce tedy nezbývalo nic jiného než tuto variantu
stáhnout ze své nabídky a vozy, které ji už mají, o ni budou připraveny při
příští návštěvě v servisu.
Formule 1
Velká cena Eifelu 2020
Tento měsíc jsme si užili hned tři velké ceny
a stejně jako tomu bylo po celý rok, i tentokrát trati jednoznačně dominovaly
vozy stáje Mercedes. Při prvním závodě jsme se po 7 letech opět podívali na
Nürburgring. Hned na začátku jsme byli svědky tvrdého souboje obou Mercedesů,
ze kterého nakonec vyšel vítězně Lewis Hamilton. Jeho týmový kolega nakonec
musel ze závodu odstoupit, a tak jsme mohli sledovat zajímavý souboj o druhé a
třetí místo. Daniel Ricciardo se tak poprvé od roku 2018 ocitnul na stupních
vítězů.
Velká cena Portugalska 2020
Letos se Formule 1 poprvé podívala na nově zrekonstruovaný okruh Portimao, který nabízí zajímavou podívanou díky tomu, že je postaven ve velmi kopcovitém terénu. O velmi napínavý zážitek se nečekaně zasadila volba pneumatik při kvalifikaci. Mercedes měl v prvních kolech velký problém zahřát střední sadu pneumatiky, a tak jej velmi rychle dostihly vozy Mclaren, které startovaly na nejměkčí sadě. Avšak veškeré naděje fanoušků Carlose Sainze a jeho oranžového vozu byly velmi rychle zkroceny, když se Mercedes po pár kolech opět ujal vedení. Ve zbytku závodu proběhlo mnoho kvalitních soubojů, ale o vítězství Mercedesu nebylo pochyb. Závod vyhrál Lewis Hamilton a stal se tak nejúspěšnějším jezdcem Formule 1. Svým 92. vítězstvím překonal dosavadního rekordmana Michaela Schumachera.
Velká cena Emilia Romagna 2020
Závod na domácím okruhu byl pro Ferrari velkým trnem v oku. Jejich vozy se po celou dobu trápily a oba jezdci skončili mimo stupně vítězů. Zvláště mladá generace měla těžký víkend. Pierre Gasly musel odstoupit hned na začátku závodu, Max Verstappen přišel o druhé místo díky explozi zadní pneumatiky a George Russel ztratil za safety car kontrolu nad svým vozem. Také Alex Albon, který je pod velkým tlakem a musí stáji Red Bull prokázat svou cenu, příliš nezazářil a kvůli chybě ke konci závodu dojel na neuspokojivém posledním místě. Komu se ale opět dařilo, byla dvojice Hamilton-Bottas. Ti pro Mercedes vybojovali další konstruktérský titul.
Autor: Viktor Ježek