Rozumnost jako standard a jako ekvitní zásada soukromého práva

prof. JUDr. Jan Hurdík, DrSc. | Občanské právo hmotné

Zpět

V novém občanském zákoníku se objevil na více místech výraz rozumnost. Vpád této nové či nově formulované kategorie do legislativní civilistické terminologie, která s ní dosud nepracovala, je spojen s potřebou ji vymezit obsahově, rozsahově i funkcionálně, resp. systematicky.1

Na tom zadání k řešení však není dosti: Zatímco zákonodárce usiloval při tvorbě kodexu užít stejných výrazů ve stejném významu a různých výrazů v různém významu2, pojem rozumnosti byl uplatněn v textu kodexu zřetelně na různých místech s různým obsahem, s různým dosahem, různou funkcí, různým začleněním do normativní struktury kodexu i do jeho systematiky. Navíc ji vystavil konfrontaci s celou skupinou podobně či dokonce shodně působících jiných ekvitních zásad, jednak již kodexu známých z dřívější úpravy, vedle toho však nově do kodexu zařazených. Toto zjištění vyvolává potřebu kategorii rozumnosti podrobit mj. systémově strukturní metodě a identifikovat ji v pluralitě významů, v nichž je užita v kodexu.


Rozumnost v novém občanském zákoníku

Pojem rozumnosti se vyskytuje v NOZ na různých místech. Z hlediska svého strukturně systémového začlenění do různých norem lze v tomto počtu odlišit především dvě základní situace a u každé z nich dílčí podskupiny:

Rozumnost jako předpoklad, výchozí pozice, z níž je vnímána rozumová schopnost osoby; zde lze odlišit:

  1. kvalifikovaný předpoklad schopnosti svéprávné osoby disponovat rozumem průměrného člověka (srov. § 4 či § 94, případně v modifikaci „nesrozumitelnost pro osobu průměrného rozumu“ dle § 1800 odst. 1),
  2. předpoklad rozumové úrovně jednajícího jako podmínka uplatnění dispozice právní normy, kam lze dále řadit:
  3. rozumové předpoklady osob, které nejsou plně svéprávné (např. § 95),
  4. rozumové schopnosti člověka, který byl ve stavu, kdy nemohl posoudit, co se s ním děje (§ 103) příp. kdy lze/nelze předpokládat, že člověk pochopil způsob a účel zákroku na něm (§ 94 odst. 2),
  5. schopnost úsudku jako elementární výchozí stav rozumových a volních schopností člověka (§ 94 odst. 2),
  6. schopnost dotčeného pochopit vysvětlení (§ 94 odst. 2).

Rozumnost jako zákonný požadavek na osoby jednat v soukromoprávních vztazích rozumně (zde ve smyslu: soudně či uvážlivě, též rozšafně) a současně jako předpoklad soudného či uvážlivého jednání osoby pro nastoupení dispozice normy; zde lze odlišit:

  1. tzv. rozumný předpoklad, že (v minulosti) nastala určitá situace (srov. § 94 odst. 1; § 1765 odst. 1, § 2639 odst. 1),
  2. tzv. rozumný předpoklad, že určitá situace nastane do budoucna (srov. § 85 odst. 2),
  3. tzv. rozumný důvod ospravedlňující určitý právně relevantní postup (srov. následky odvolání svolení k použití písemnosti osobní povahy aj., aniž pro to byl rozumný důvod dle § 87 odst. 2, rozumný důvod pro zvlášt´ nevýhodnou doložku v adhezních smlouvách dle § 1800 odst. 2, srov. též rozumný důvod pro odepření zálohy pojistitele na pojistné plnění dle § 2789 odst. 2),
  4. rozumná lhůta, resp. zákonem zřejmě ve stejném významu užívaný pojem přiměřená lhůta (srov.§ 2106 odst. 2, § 2627 odst. 2),
  5. ve stejném smyslu (tj. jako rozumná míra) užívaný výraz přiměřená míra (srov. 2304 odst. 1),
  6. rozumná cena ve smyslu pretium iustum, tj. spravedlivá cena –v NOZ ji lze vyvodit např. ze skutkové podstaty neúměrného zkrácení dle § 1793n. nebo lichvy dle § 1796-1797).

Rozumnost jako zákonný požadavek rozumného rozhodování soudu (srov. § 102, srov. též § 10 odst. 2 či jinak vyjádřeno v textu § 1749 odst. 2).

Uvedené varianty užití výrazu rozumnost v jeho různých tvarech a opisech naznačují dvě základní modality:

  • Rozumnost jako předpoklad rozumových a volních schopností, zpravidla zařazená jako součást hypotézy normy a
  • Rozumnost jako předpoklad či jako požadavek chování se v souladu s ekvitou, směřující v NOZ k osobě – nositeli soukromoprávního statusu, případně k soudci.

Obě modality současně naznačují, že rozumnost tu má nejméně dva významy, které nelze směšovat, neboť se odlišují obsahem i funkcí.


Rozumnost jako předpoklad

Ve smyslu, v němž jsou ekvivalenty pojmu rozumnost užity jako předpoklad určité rozumové úrovně jednajícího, se nemůže jednat o principy, které jsou maximami chování, požadavky žádoucího chování, ve struktuře normy zpravidla umístěné v její dispozici. Rozumnost jako předpoklad je zpravidla součástí hypotézy normy nebo hypotézu doplňuje. Je to tedy presumovaná situace, presumovaná rozumová způsobilost osoby, s níž je zpravidla jednáno. V tomto smyslu lze rozumnost zařadit do kategorie standardu. Standardy3  jsou pojmy užívané spíše v oblasti common law. Jsou proto – v tomto přejatém smyslu – obvykle vnímány jako nástroj soudce pro řešení konkrétních situací.

Standardy nejsou totožné s právními pravidly, nýbrž představují jejich způsob vyjádření.4  Francouzský autor S. Rials popisuje standard jako techniku formulace právního pravidla, jejímž výsledkem je určitá míra neurčitosti a která dává měřítka normality různým variantám situací.5  Na rozdíl od principu, který spočívá v základu práva a je sám normou, standard je právní technikou, direktivou pro soudce a linií pro jeho postup jako „etalon faktické reality“6.

Přes toto vymezení lze uvést příklady, které nedokáží v některých konkrétních případech odlišit mezi standardem a principem: Tradiční problém představuje dobrá víra se svou významovou ambivalentností, která bývá právě tak považována za obecný princip (francouzský Cour de cassation) jako za generální klauzuli (německý BGB), standard či neurčitý pojem.7  V kontextu českého občanského práva lze dodat, že dobrá víra je zde především legislativní zkratkou s poměrně jasně vymezeným obsahem na úrovni judikatury.8

Tento osud po přijetí a nabytí účinnosti NOZ postihl i rozumnost: i ona se stala – vedle principu ekvitní povahy (viz dále) též standardem, vyjadřujícím etalon rozumových schopností člověka jako standard jeho rozumové (a volní – viz dále) kvalifikace, nezbytné pro aktivní vstup do právních vztahů.

V § 4 NOZ je formulován obecný rozumový standard člověka jako účastníka právních vztahů, který představuje kategorii lidí způsobilých aktivně a s vlastní odpovědností působit v právních vztazích a dostát maximě „vigilantibus iura scripta sunt“ (bdělým náležejí práva). Nejde přitom pouze o vlastní zájmy a potřeby posuzované osoby, nýbrž i o její schopnost vnímat rizika svého chování vůči jiným osobám jako předpoklad možnosti jim předcházet a odpovídat se vůči jiným: tím dostát současně maximě „neminem laedere“ (nikomu neškodit). Současně v § 4 nejde pouze o „pasivní“ rozumový standard, tj. způsobilost člověka ve své mysli věrně zobrazovat vnější svět, nýbrž o způsobilost jeho rozumové schopnosti „standardně“ (slovy zákona „s běžnou péči a opatrností“) užívat. Jde tedy v citovaném ustanovení nejen o výraz způsobilosti rozumět světu, ale též způsobilosti vnější svět aktivně, svou autonomní vůlí, ovlivňovat.

Tento standard je současně formulován jako vyvratitelná právní domněnka. Není tedy primárně předmětem dokazování, ale vychází se z něj, pokud není dokázán opak. Osoby, které rozumového standardu nedosahují, požívají zvláštní ochrany založené na zásadě obsažené v § 3 odst. 1 písm. c).

Standard presumovaný v § 4 však není v textu NOZ prosazován důsledně a bez výjimek:

  • Zákon ve specifických věcně vymezených situacích poskytuje zvláštní ochranu, podobnou ochraně rozumově a volně nedostatečným osobám i takovým osobám, které obecně intelektuálně rozumovému standardu vyhovují. Takovou situací může být neúměrné zkrácení (laesio enormis) podle § 1793 až 1795 NOZ. Pro uplatnění následků neúměrného zkrácení není třeba prolomit presumpci rozumových a volních schopností standardizovaných v § 4, přesto však jsou jedné ze stran takového vztahu poskytovány zvláštní nástroje nápravy situace, s níž při vstupu do závazkového vztahu souhlasila.
  • Specifickou kategorií osoby rozumově a volně handicapované, nikoli však absolutně, svou obecnou rozumovou a volní úrovní, nýbrž v zákonem presumované komparativní nevýhodě k nadstandardně soutěžně disponované druhé straně, je spotřebitel (srov. vymezení v § 419), případně jiný subjekt, jemuž je zákonem, více či méně paušálně, poskytována ochrana slabší strany smlouvy. Tato pozice však nevyplývá z absolutní povahy spotřebitele či jiní slabší strany, nýbrž je koncipována komparativně (ve vztazích B2C či vztazích zaměstnanec-zaměstnavatel, případně vztazích regulovaných v antidiskriminačních předpisech.
  • Ze zcela opačného úhlu posuzuje zákon rozumové a volní schopnosti některých kvalifikovaných skupin osob, jimž zákon a priori přiznává z jejich povahy „normální“ rozumový a volní standard. Takovou kategorií „vždy standardních osob“ jsou podnikatelé (vymezení obsaženo v § 420n.). Podnikatel je v zákonem vymezených situacích koncipován jako absolutně (nikoli srovnatelně jako ve vztazích B2C) rozumově a volně nadstandardní subjekt (srov. § 1797, vylučující např. právo podnikatele dovolávat se následků neúměrného zkrácení či lichevního jednání druhé strany).
  • V jiných zákonem předvídaných situacích je součástí předpokladů nastoupení účinků příslušných právních pravidel rozumová slabost či jiný handicap svými dopady srovnatelný, které posunují stranu smluvního vztahu do pásma podstandardních rozumových a volních schopností dle § 4. Takovým příkladem je lichva, jejíž součástí hypotézy je mj. rozumová slabost, resp. další nedostatky ryze osobní povahy (srov. § 1796. Podobným případem je § 94 odst. 2, regulující specifickou situaci člověka, za něhož jedná zákonný zástupce, ergo není plně svéprávný, avšak má schopnost úsudku jako elementární výchozí stav rozumových a volních schopností člověka.


Rozumnost jako požadavek chování

Rozumnost bývá jak v některých novodobých kodexech civilního práva9, tak v evropské literatuře soukromého práva řazena mezi generální klauzule. V tomto smyslu však nejde o předpoklad rozumové a volní schopnosti, nýbrž o požadavek „rozumného“ chování. I kategorie generálních klauzulí bývá popisována jako “termíny a koncepty, které ve skutečnosti nemají vždy jasné jádro pojmu (Begriffskern v německé terminologii – JH)“10, nebývají formulovány v zákonném textu způsobem, který umožňuje jejich přímou aplikaci, nebývají nutně ani legislativně vyjádřeny. Jejich formulace vágními výrazy umožnuje zahrnout v jejich obsahu a rozsahu značný počet případů. Vedle celé řady dalších výrazů sem náleží i povinnost péče (duty of care, Sorgfaltspflicht), jakož i skupina termínů, kterým je přikládán obdobný význam11.

Rozumnost jako požadavek chování má již své „evropské“ standardizované vymezení. V čl. 1:302 Landových Principů evropského smluvního práva (PECL)12  se nachází definice rozumnosti jako požadavku chování: „Podle těchto Principů se rozumnost (reasonableness) posuzuje podle toho, co by osoby jednající v dobré víře a ve stejné situaci považovaly za rozumné. Zvláště je třeba při posuzování co je rozumné vzít v úvahu povahu a účel smlouvy, okolnosti případu a zvyklosti a praxi dotčených oborů a profesí.“

Z projektů evropského smluvního práva i z diskuse zaměřené na vymezení rozumnosti a dalších principů ekvitní povahy v evropském smluvním právu vyplývá několik poznatků:

  • Rozumnost je vnímána a užívána (srov. v citovaném čl. 1:302 PECL) v kontextu ekvitních principů a jako jejich součást.
  • Rozumnost bývá odlišována obsahově a funkčně od dalších klíčových ekvitních „evropských“ principů, jako dobré víry a poctivého obchodního styku (good faith and fair dealing) – srov. rovněž čl. 1:302 PECL.
  • Současně je však – dokonce i autory textu PECL – poukazováno na nekonzistentnost užitých zásad ekvitní povahy, z nichž v evropském smluvním právu dominují právě rozumnost jako komplexní požadavek na právní jednání či na jeho posuzování ve smyslu obecné spravedlnosti spolu se zřejmě vlajkovou lodí evropských principů smluvního práva – dobrou vírou (ve smyslu subjektivně vnímané poctivosti jednání).13  Oba principy: good faith and fair dealing a reasonableness byly zakomponovány do kontextu Principů ve značně nekonzistentní podobě, která klade otázky typu, zda good faith and fair dealing vytvářejí objektivní standardy rozumného chování či rozumných ujednání (terms), či zda jsou prostředkem eliminace zřejmě nerozumného chování či ujednání.14

Z evropských zdrojů je zřejmá tendence vnímat požadavek rozumnosti jako synonymum soudného, přiměřeného aj., tedy obecně ekvitního chování, směřujícího k naplnění ideje spravedlnosti. Rozumnost, která nemá zákonem ani jinak obecným způsobem definovaný obsah, však zůstane pouhou prázdnou ideou, pokud nebude – stejně jako spravedlnost – směřovat k cílům vyplývajícím ze specifické podoby spravedlnosti15, působící ve struktuře regulovaných společenských vztahů a na tyto vztahy.

Užití rozumnosti jako požadavku chování či požadavku rozhodování v českémNOZ přenáší do textu kodexu pojmovou, avšak co je důležitější, i funkcionální neurčitost a nezakotvenost ve vazbě na ostatní ekvitní zásady a na regulované společenské vztahy. Současně text nového OZ ztotožňuje rozumnost a spravedlnost jako směrnici rozhodování v civilních věcech. Za cíl rozhodování však NOZ stanoví jinou obecnou metu: jí je „dobré uspořádání práv a povinností“16, na jiném místě modifikované jako „poctivé uspořádání práv a povinností stran“17, či opět jinde jako „spravedlivé uspořádání práv a povinností stran“18, které je svou maximálně myslitelnou mírou obecnosti možno považovat za liberální vlajku na přídi vlajkové lodi českého práva, jíž nový civilní kodex nepochybně je.

Ve srovnání s evropskými principy smluvního práva, které usilují být budovány na omezeném počtu klíčových ekvitních zásad v čele s good faith and fair dealing a reasonablenes, český zákonodárce obohatil ekvitní zásady o celou plejádu jednak jazykově (a někdy i významově) odlišných variant, jednak jejich soubor tvůrčím způsobem rozhojnil19. Přitom nedbal varování, zaznívajícího z evropských diskusí o složitosti vymezit vzájemný vztah pouhých dvou klíčových ekvitních zásad (viz výše) a riziko zmatení českého civilistického jazyka a ztráty návaznosti na evropskou terminologii výrazně zvýšil záplavou blízkých, a přitom nikoli totožných (a přitom svým obsahem neurčitých) pojmů. Stejně tak jako dobré mravy, poctivost, slušnost či good faith and fair dealing, i rozumnost jako požadavek ekvitního chování nemá zákonem daný hodnotový obsah; ten je ponechán judikatuře. Plejáda neurčitých pojmů, užívaných v podobných situacích k dosažení podobných cílů, které budou soudy navzájem – zřejmě často zbytečně složitě – vzájemně srovnávat, vymezovat a konfrontovat, však rozhodně nepředstavuje soubor nástrojů k dosažení předvídatelnosti, ergo právní jistoty v nových občanskoprávních vztazích. Zásada důvodové zprávy (zmíněná v úvodu tohoto příspěvku) užít stejných výrazů ve stejném významu a různých výrazů v různém významu vzala za své, a to bez odůvodnění a – lze se obávat – ke škodě možnosti dát každému výrazu užitému zákonem jen jemu příslušející význam.


Závěr

Výstup z rozboru provedeného v tomto příspěvku, specifikující významy pojmu rozumnost, užité v novém občanském zákoníku, lze shrnout do maximy: „Rozumní(1) nechť se chovají rozumně(2) a soudy nechť o nich rozumně rozhodují(3).“

prof. JUDr. Jan Hurdík, DrSc.


Summary

(written by Jana Němcová)

Rationality as a Standard and as an Equitable Principle of Civil Law: The article deals with a term „rationality“, which frequently appears in the new Civil Code. The author approaches the term from various points of view. He argues that the word is indefinite and will have to be defined by jurisdiction. To support his opinion, he divides the contexts, in which the term may be used, into several paragraphs and explains the differences in each meaning. He uses grammatical, systematic, teleological and mainly comparative interpretation of the term.

Zdroje
  1. Pojem rozumnost je předmětem zájmu evropských projektů závazkového práva (PECL, DCFR aj.) a odborně zpracován v celé řadě odborných publikací. Velmi komplexně je rozumnost zpracována v monografii významné polské civilistky Ewy Rott-Pietrzyk Klauzula generalna rozsadku w prawie prywatnym. Warszawa: C.H.Beck, 2007, 397 stran. Pojmu rozumnost se v poslední době soustředěně věnuje i několik domácích autorů, mj. Marián Rozbora ve své doktorské disertační práci na téma kategorie rozumnosti, obhájené na PrF MU v Brně, z níž publikoval soubor článků k jednotlivým jejím aspektům. Autor těchto řádků, aniž by usiloval o konfrontaci či konkurenci s publikovanými studiemi, se zaměřil na jeden rys kategorie rozumnosti, kterým je obsahová a funkcionální pluralita jejího užití v novém českém občanském zákoníku. 
  2. „Osnova se snaží o terminologickou jednotnost a užívá tedy co možná pro stejné pojmy stejná slova a pro různé pojmy slova různá.“ Eliáš, K. a kol., Nový občanský zákoník s aktualizovanou důvodovou zprávou. Ostrava: Sagit, 2012, s. 52 
  3. General Clauses and Standards in European Contract Law. Comparative Law, EC Law and Contract Law Codification. Edited by Stefan Grundmann and Denis Mazeaud. Kluwer Law International, 2006, ISBN 90-411-2432-2, s. 30-33 
  4. In: General Clauses and Standards in European Contract Law.., s. 31 
  5. Rials, S., Le juge administratif francais et la technique du standard (Essai sur le traitement juridictionnel de l´idée de normalité, Paris: LGDJ, 1980, s. 120 
  6. Morvan, Le principe de droit privé, 1999, s. 60 
  7. Camille Jauffret-Spinosi  in: General Clauses and Standards in European Contract Law.., s. 33 
  8. Srov. důvodovou zprávu a komentářovou literaturu k § 7 NOZ 
  9. Srov. holandský občanský zákoník 1992, užívající dvojici pojmů redelijkheid en billijkheid ve významu rozumnosti (objektivně chápané) a slušnosti (subjektivně chápané) 
  10. Franzen, Privatrechtsangleichung durch die Europäische Gemeinschaft, 1999, s. 536 
  11. Blíže General Clauses and Standards in European Contract Law. Comparative Law, EC Law and Contract Law Codification. Edited by Stefan Grundmann and Denis Mazeaud. Kluwer Law International, 2006, ISBN 90-411-2432-2, s. 2-3 
  12. Lando, O. – Beale, H. Principles od European Contract Law. Parts I and II. Combined and revise. Hague: Kluwer Law international, 2000 
  13. Srov. závěry H. Beala v díle: General Clauses and Standards in European Contract Law. Comparative Law, EC Law and Contract Law Codification. Edited by Stefan Grundmann and Denis Mazeaud. Kluwer Law International, 2006, ISBN 90-411-2432-2, s. 205-218 
  14. Ibidem, s. 213 
  15. Srov. heslo „Justice“ v monografii Principles, Definitions and Model Rules of European Private Law. Draft Common Frame of Reference (DCFR). Interim Outline Edition, ed. von Bar, Ch., Clive, E. and Schulte-Nölke, H. et al. Munich: sellier.european.law.publishers 2008, s. 14, podle něhož je v textu Návrhu společného referenčního rámce (DCFR) užita především korektivní spravedlnost vedle méně významného vlivu spravedlnosti distributivní. Srov. též  Jurčová, M., Čiastkové otázky rekodifikácie súkromného práva (Zmluvná spravodlivosť). In: Reforma súkromného práva na Slovensku a v Čechách. Zborník príspevkov z konferencie „Československé právnické dni“ 29.-30. máj 2013. Brno-Pezinok:  Masarykova univerzita-Justičná akadémia Slovenskej republiky, 2013, s. 70-81 
  16. Viz § 10 odst. 2 in fine 
  17. Viz § 1749 odst. 2 
  18. Viz § 1800 odst. 2 věta poslední 
  19. Srov. jen částečný výčet: dobré mravy, poctivost, nepoctivost, slušnost, krutost, bezohlednost, rozumnost, přiměřenost, nad míru přiměřenou poměrům, spravedlnost, účelnost, předvídatelnost,zásada poctivého obchodního styku, diskriminace, veřejný pořádek, zneužití aj. 
Informace o autorovi

prof. JUDr. Jan Hurdík, DrSc., nar. 1951, absolvent Právnické fakulty UJEP (nyní MU) Brno, kde rovněž získal titul JUDr. Habilitoval se v roce 1994 s prací Otázky nadačního práva, v roce 2000 získal na Ústavu státu a práva AV ČR s prací Právnické osoby. Obecná právní charakteristika. vědeckou hodnost DrSc. V létech 1976-1980 působil jako prokurátor, od roku 1980 zaměstnancem UJEP, nyní MU Brno, v současnosti jako zástupce vedoucího katedry občanského práva. Je členem vědecké rady PrF MU a FPr ZČU, členem oborových rad PrF UK, PrF MU a PrF UPOL. Odborně se věnuje teoretickým otázkám vývoje soukromého práva, zejména zásadám soukromého práva a právnickým osobám. Je autorem nebo spoluautorem cca 20 domácích i zahraničních monografií, řady učebnic, komentářů a studií. Podílel se na legislativě soukromého práva. Je členem Společnosti pro evropské smluvní právo (SECOLA), členem Evropského institutu práva (ELI), stálým spolupracovníkem výzkumného centra Forschungstelle für die Rechtsreform und die Rechtsentwicklung při Vídeňské univerzitě.